Här kan du beställa din slamtömning samt få information om vilka stopptider som gäller vid beställning av tömning av de olika avloppsanläggningarna.
Du beställer slamtömning via kommunens e-tjänst.
Kommunen fastställer taxor och avgifter för slamtömning varje år i kommunfullmäktige. Länk till slamtaxan finns till höger.
Det är viktigt att din avloppsanläggning fungerar som den ska då orenat avloppsvatten inte får släppas ut i miljön.
Det du kan göra för att försäkra dig om bästa möjliga reningseffekt i anläggningen och få så lång livslängd som möjligt är att med jämna mellanrum inspektera din anläggning.
Fastighetsinnehavaren ansvarar för att slamavskiljare, slutna tankar och reningsverk (minireningsverk) töms så ofta att olägenhet inte uppstår för människors hälsa eller miljön och att anläggningens funktion inte äventyras.
Slamtaxa 2024 , 280 kB, öppnas i nytt fönster.
Samtliga e-
tjänster Bygga, bo och miljö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Förutsättningar landhämtning
Förutsättningar hämtning från sjö
Förutsättningar egen sugledning
Avfallsföreskrifter , 486.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Teknisk handbok , 1.4 MB, öppnas i nytt fönster.
Torra toalettlösningar och kompostering av latrin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Taxa Prövning och tillsyn inom miljö- och hälsoskyddsområdet 2024 , 320.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Det kan ibland vara svårt att se om tömning utförts. Det kan kontrolleras på följande sätt:
Om du som fastighetsägare har förorsakat att entreprenören inte har kunnat tömma anläggningen får du betala för en bomkörning. Det gäller vid både obligatorisk tömning, extra tömning (budning) och jourtömning. Du säkerställer att tömning kan utföras utifrån "Checklista för slamtömning".
Om du har säkerställt att tömning kan utföras men ändå inte fått tömt, måste du reklamera det till servicecenter inom en (1) månad från den uteblivna tömningen för att vi ska kunna handlägga din reklamation.
Om din abonnemangstömning inte har kunnat utföras på grund av väderförhållanden återkommer entreprenören så snart väderförhållandena är bättre och tömmer anläggningen.
I dessa fall behöver du inte betala för en bomkörning.
För att kunna ansöka om dispens för ändring av hämtningsintervall för slam eller latrin ska ditt avlopp vara godkänt. Detsamma gäller om du vill ansöka om att kompostera slam eller latrin.
För att få dispens krävs att avloppsanläggningen har tillstånd och uppfyller dagens krav på rening. Kommunen tar ut en avgift för handläggning av din ansökan.
För frågor om ändrat hämtningsintervall eller dispens kontakta bygg- och miljöavdelningen, via kommunens servicecenter: 08-570 470 00.
Kompostering
Latrin från torrtoaletter och slam från avloppsanläggningar ska i första hand omhändertas av kommunen. Om du vill hantera latrin eller slam på din egna fastighet behöver du därför skicka in en ansökan om dispens. Dispens för eget omhändertagande kan endast beviljas om det finns förutsättningar för kompostering och spridning av det färdigkomposterade materialet på din fastighet utan risk för olägenhet. Observera att en dispens är personlig och gäller inte nästa ägare om fastigheten byter ägare.
Latrin
Läs mer om torra toalettlösningar och kompostering av latrin till höger.
I regel ges inte dispens för eget omhändertagande av slam från en avloppsanläggning med
WC ansluten och där slamtömning är möjlig. Om slamtömning inte är nödvändig varje år kan ett alternativ vara att ansöka om förändrat hämtningsintervall.
För avloppsanläggningar med endast bad-, disk- och tvättvatten anslutet kan dispens beviljas om avloppsanläggningen bedöms ha god funktion och inte påverkas negativt av egen slamtömning.
En grundförutsättning för att kunna få ansökan beviljad är att ditt avlopp har tillstånd och uppfyller dagens miljökrav. Det innebär att om du ansöker om kompostering av slam gör vi också en bedömning av din avloppsanläggning. Om vi inte har genomfört
tillsyn av din avlopps-anläggning inom de senaste åren kommer vi efterfråga kompletterande uppgifter från dig.
Om avloppet har brister beviljas inte kompostering av slam och bristerna med avloppet behöver åtgärdas av fastighetsägaren.
Du ansöka om installation av torrtoalett samt dispens för kompostering av slam och latrin via vår e-tjänst.
I vissa fall kan det finnas behov av att slamtömma din avloppsanläggning mer sällan än de fastställda hämtningsintervallen som är beskrivna ovan. Du kan då ansöka om dispens för ändrat hämtningsintervall av slam.
Har du exempelvis en markbaserad avloppsanläggning för WC- och BDT-avlopp behöver du redovisa ett analysresultat på utgående avloppsvatten. Har du ett minireningsverk för WC- och BDT-avlopp behöver du, utöver ett analysresultat, även bifoga servicerapporter samt eventuellt yttrande från leverantören eller servicefirman angående lämpligt hämtningsintervall.
Här kan du läsa mer om provtagning av avloppsvatten:
Provtagning av avloppsvatten Länk till annan webbplats.
Observera att en dispens för ändrat hämtningsintervall är personlig och gäller därför inte nästa ägare vid eventuellt ägarbyte.
Nedan kan du ansöka om ändrat hämtningsintervall i vår e-tjänst:
Ändrat hämtningsintervall - E-tjänst Länk till annan webbplats.
Vanlig handläggningsavgift varierar mellan 2 055 och 5 802 kronor. Detta beror exempelvis på om kompletterande uppgifter behöver skickas in eller platsbesök behöver ske för att bedöma funktionen på avloppsanläggningen.
Det du kan göra för att försäkra dig om bästa möjliga reningseffekt i anläggningen och få så lång livslängd som möjligt är att med jämna mellanrum inspektera din avloppsanläggning.
Hjälpte den här sidan dig?